keskiviikko 26. maaliskuuta 2014

Kevät-, kesä-, syksy- vai talvihäät?

Ihan ensin, ennen kuin mitään muuta häihin liittyvää voi tai kannattaa suunnitella, pitäisi päättää häiden vuodenaika. Suurin osa suomalaisista taitaa mennä naimisiin kesällä. Kesähäät olisi myös miehen toiveissa. Ja mikäs siinä, onko kauniimpaa kuin Suomen kesä? Aurinko paistaa, kukat kukkii ja on lämmin. Niin, paitsi että kun Suomen kesästä ei tiedä. Siinä missä heinäkuussa voi olla aivan ihana ilma, voi myös sataa vaakatasossa ja lämpömittari olla nollassa. Kesähäille toivoisi niin hyvää ilmaa! Ja mä kun olen tällainen täydellisyyden tavoittelija, pettyisin tosi paljon, jos ilma olisi huono! Vai huomaisiko sitä sitten lopulta ollenkaa?

Keväthäät voisi olla hyvä kompromissi. Kirkot olisi varmasti paremmin vapaana, ja ystävien ja perheiden viikonloput tuskin niin täyteen buukattuja kuin kesällä. Alkukevät ei luonnossa vaan ole kauhean kaunis. Loppukevät enemmänkin. Näin ollen toukokuu voisi olla ihana aika pitää häät! Vai olisiko se sitten sama onko ne häät touko- vai heinäkuussa? Jos toukohäiltäkin odottaa kuitenkin kaunista ja aurinkoista ilmaa?
kuva täältä
Mulla itselläni on pitkään ollut haaveissa talvihäät. Sellaiset Winter Wonderland -tyyppiset. Oon aina ajatellut, että ne olisi vähän erilaiset kuin kaikilla muilla. Mies taas on vierastanut ajatusta juhlista pakkasen keskellä. Ja onko se sittenkään sitä mitä mä haluan? Olen ihan mahdoton vilukissa, joten onko talvihäät sittenkään mua? Toisaalta kuitenkin ajatus pakkasen huurtamasta juhlapaikasta ja lämmittävistä takkatulista viehättää!

kuva täältä
Sitten on vielä se neljäs vaihtoehto, eli syyshäät. Me ollaan menty kihloihin syksyllä, eli silloinhan hääpäiväkin olisi hauska saada samaan vuoden aikaan. Jospa samalle päivälle. Syksy, varsinkin loppusyksy herättää mussa vaan ajatuksen loskasta ja vesisateesta. Harmaata ja pimeää. Toisaalta alkusyksy, varsinkin ruska-aika, olisi kyllä upea aika väriloistonsa vuoksi!

kuva täältä
Jonkin aikaa tätä mietittyäni ja pohdittuani, luulen että päädytään kuitenkin niihin tuttuihin ja turvallisiin kesähäihin. Onko sillä loppupelissä väliä milloin ne häät ovat? Varmasti joka vuodenajalla on ne omat hyvät ja huonot puolensa. Eiköhän vieraat ja hääpari sen juhlan tee, eikä sää tai vuodenaika?

Kesä vuodenaikana on siinäkin mielessä hyvä, että 2015 kesään on vielä yli vuosi aikaa. Järjestelyille on hyvin aikaa, ja kirkkojakin on ehkä vielä vapaana.

Uskallanko mä siis sanoa, että olen kesän 2015 morsian?
Pitäisiköhän tämä ajaa läpi vielä tuolta sulhaselta? :D





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Vinkkejä, ideoita, kehitysehdotuksia? Jätä kommentti !!